A weboldal próbaüzemben üzemel. Kérjük szíves megértését az esetlegesen felmerülő kellemetlenségek miatt!
Telefon: +36 1 256 1174, +36 1 256 1944 | 24h mentés esetén: +36 70 931 80 35
Gyorskereső

Hírek

Kötelező abroncsnyomás-ellenőrző (TPMS)

2014. November 21.

"Az Európai Unió előírása szerint 2014. novemberétől kizárólag abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) felszerelt autókat lehet regisztrálni. A rendelet ugyanakkor nem határozza meg az adott rendszer típusát, így a gyártók direkt és indirekt rendszereket egyaránt alkalmazhatnak, amennyiben azok megfelelnek az ECE-R64 előírásnak."


Szerettünk volna összeszedni Önöknek minden fontos információt a november 1-től érvényben lévő rendeletről és magáról az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerről, de az ALCAR oldalán olyan lényegretörően és átláthatóan szedték össze az információkat, hogy mi sem írhatnánk meg jobban!

 

Íme:

 

"ABRONCSNYOMÁS-ELLENŐRZŐ RENDSZER (TPMS)
MI AZ A TPMS?

Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer egy, az autóba a gyártó által integrált rendszer, amely folyamatosan monitorozza a jármű kerekeiben lévő légnyomást. Alapvetően kétféle rendszert különböztetünk meg:
-direkt rendszer - a légnyomást egy, az abroncsban lévő szenzor méri
-indirekt rendszer - az abroncsban lévő nyomást a jármű ABS szenzora által méri

A jármű vezetőjét a fedélzeti számítógép tájékoztatja az abroncsok állapotáról, illetve hibakódot generál, amennyiben valamelyik kerékben nem megfelelő a nyomás.


A TPMS rendszerek három funkciója:

  • Növeli a vezetés biztonságát

  • Megelőzi a rossz légnyomás által felmerülő magasabb üzemanyag-fogyasztást

  • Megelőzi az abroncs, a túl alacsony légnyomás okozta esetleges abnormális, vagy gyorsabb kopását

 

A JOGI HÁTTÉR
MELY RENDELETEK ÍRJÁK ELŐ A TPMS HASZNÁLATÁT?

Az Európai Unió előírása szerint 2014. novemberétől kizárólag abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) felszerelt autókat lehet regisztrálni. A rendelet ugyanakkor nem határozza meg az adott rendszer típusát, így a gyártók direkt és indirekt rendszereket egyaránt alkalmazhatnak, amennyiben azok megfelelnek az ECE-R64 előírásnak.

FONTOS: A nem, vagy nem megfelelően működő rendszer vagy szenzor hibakódot eredményez a járműben, amelyet a műszaki vizsga folyamán is ellenőriznek.

 

KERÉKTÁRCSA KIVÁLASZTÁSA TPMS SZENZORHOZ
MIRE KELL ÜGYELJEK A KERÉKTÁRCSA VÁLASZTÁSAKOR?

Amennyiben a járműve abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) van felszerelve, először is fontos megtudni, hogy direkt vagy indirekt rendszerről van szó. Utóbbi, azaz indirekt rendszer esetében az adatokat az ABS szenzorból nyeri a rendszer, tehát bármilyen felnit választhat, az nincs hatással a TPMS rendszerre.

Abban az esteben, ha a járműve direkt rendszerrel (vezeték nélküli jeladó az abroncs belsejében), a következőkre kell ügyelnie:

  • A kiválasztott keréktárcsa kialakítása révén alkalmas-e keréknyomás-ellenőrző szenzor felszerelésére?

  • Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer komplexitásából adódóan mindenképp azt javasoljunk, hogy mindenképp forduljon szakártőhöz. Ők rendelkeznek a megfelelő eszközökkel a szenzorok felszereléséhez, illetve azok programozásához, valamint az esetlegesen felmerülő problémákat is orvosolni tudják

.
Az ALCAR kínálatában megtalálható valamennyi könnyűfém, illetve acéltárcsa szerelhető a szükséges vezeték nélküli szenzorokkal (direkt TPMS), valamint 2012-es év kezdete óta minden releváns információ szerepel a TÜV bizonylatokban.

 

TPMS - A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK, GYAKORI KÉRDÉSEK
ALAPVETŐ INFORMÁCIÓK A TPMS RENDSZEREKRŐL, ILLETVE KEZELÉSÜKRŐL

Mi a különbség a direkt és az indirekt rendszer között?

A direkt rendszer esetében az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer a kerekekben lévő nyomást 1-1, a abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli szenzor által méri. A szenzor jeleket továbbít a fedélzeti számítógépnek, amelynek eredményét a járművezető is ellenőrizheti, illetve esetleges probléma esetén a rendszer hibakódot generál. Ezek a nagyon precíz rendszerek, miután minden egyes kerék nyomása külön és közvetlenül van mérve.

Hogy működik egy indirekt TPMS rendszer?

Az indirekt rendszerek esetében a keréknyomást a rendszer az ABS szenzorból származó adatokból következteti, azok forgási sebességéből, miután a nyomáskülönbség más értékeket eredményez.

Melyek az egyes rendszerek előnyei és hátrányai?

A direkt rendszerek nagyon pontos értékeket képes mérni, továbbá azonosítja a problémás kerék pozícióját, parkolás közben is ellenőrzi a nyomást, illetve a pótkerék légnyomását is monitorozza. A direkt rendszerek szerelése ugyanakkor időigényesebb, valamint költségesebb, miután a mind a téli, mind a nyári garnitúrát fel kell szerelni ilyen szenzorokkal.

Miután az indirekt TPMS nem méri a pontos légnyomást, illetve az abroncs hőmérsékletét sem, nem képes olyan pontos mérésekre, mint egy direkt rendszer. Továbbá az indirekt rendszer a kerék forgásából nyeri az információt, parkoló helyzetben nem méri a légnyomást, azaz ha esetleg álló helyzetben ereszt le az abroncs, a rendszer nem jelez. Ugyanakkor ezzel a rendszerrel lényegesen egyszerűbb a téli / nyári abroncsok cseréje.

Milyen többletmunkát eredményeznek a TPMS rendszerek átszereléskor?


A TPMS rendszerek alkalmazása új kihívásokat támaszt mind a jármű tulajdonosával, mind a gumiabroncs szervizekkel szemben.

A jármű tulajdonosa nem fogja tudna maga átcserélni a kerekeket, hanem egy szakmailag felkészült szakemberhez kell fordulnia, aki rendelkezik a szükséges eszközökkel is és fel tudja szerelni, illetve programozni a szenzorokat.

Fel tudom szerelni a direkt TPMS szenzorokat én magam is?

Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer szenzorainak felszereléséhez szaktudás, illetve speciális eszközök szükségesek, így mindenképp azt javasoljuk, hogy forduljon szakemberhez. A direkt rendszerek szenzoraira kifejezetten ügyelni kell:

Minden kerékcserénél a szenzorok kisebb szervize is szükséges, fontos kicseréni a kopó alkatrészeket.
Új abroncsok esetében új szenzorokre is szükség van, amelyeket egy speciális eszközzel fel kell programozni (optimális légnyomásm abroncspozíció, stb.), hogy megfelelően működhessen a rendszerben.
A szenzorokban lévő elemek állapotát is ellenőrizni kell a kerékcsere folyamán.

Az autóm gyárilag nincs TPMS rendszerrel felszerelve. Szükséges ilyen rendszert utólag felszereltetnem?

Az új előírás által érintett járművek már gyárilag TPMS rendszerekkel felszerelve érkeznek, ellenkező esetben nem lehetne őket forgalomba helyezni.

Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek utólagos beszerelése nem kötelező."

Continental ajánlott szakszervíz Michelin ajánlott szakszervíz Conti 360 Truck Force Goodyear Miért Michelint?

Hírek

Ünnepi nyitvatartás

Tekintse meg ünnepi nyitvatartásunkat!

2022. December 09.
Tesztgyőzelemmel kezdett a Continental új prémium ny...

Fölényesen, 51 versenytársát megelőzve győzött a Continental PremiumContact™ 6

2018. April 19.
Itt a tavasz, indul a motorszezon!

Felkészültünk a szezonra, kibővített motorgumi választékunkkal szeretettel várjuk!

2018. March 21.
Így néz ki a használt és új téligumi tapadása nedves...

A mai cikkünkben bemutatunk egy táblázatot, amely egyértelműen igazolja, hogy mekkora a tapadási felülete a használt és új gumiknak, nedves útszakaszon.  

2016. November 15.
Önjavító abroncs - ContiSeal™

A ContiSeal™ abroncs abban tér el egy normál gumiabroncstól, hogy a belső oldalán válltól vállig egy ragadós és viszkózus réteg található.

2016. October 13.
Összes hír