Az Autónavigátor és a nonstopgumi közös tesztje szokás szerint hazai pályán, télies körülmények között hasonlította össze a gumikat a Hungaroringen.
"Ha cikkünk megjelenésekor ez nem is egyértelmű a hőmérséklet alapján, abszolút itt van a gumicsere ideje, és ezt nem csupán gyári ajánlásokból, hanem saját méréseink alapján mondjuk. Közlekedésbiztonsági indíttatásból immár harmadik éve készítjük gumitesztjeinket a nonstopgumi.hu csapatával és a helyszínt adó mogyoródi, egészen pontosan a Hungaroring által körbezárt Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrummal − hazánkban senki más, egyik autóklub sem csinál ilyen nagyszabású gumitesztet. A mérésekhez használt autók továbbra is a rendőrségtől leszerelt, teljesen azonos Ford Focus kombik. A gumikat egyetlen éjszaka alatt hasonlítottuk össze, így viszonylag egységes hőmérsékleten dolgoztunk, a teszt kezdetekor − este 6 körül − a talajhőmérséklet 4, a végén (hajnali háromnegyed négykor) 1 Celsius fokos volt.
Tesztünk célja nem más, mint annak kiderítése, hogy melyik abronccsal autózhatunk a lehető leginkább biztonságosan télies körülmények között. Összesen 15 garnitúrát válogattunk össze, bocsánat válogatott össze számunkra a nonstopgumi csapata, akik nemcsak a gumikat hozták, hanem egész éjjel szereltek nekünk, amíg mi mértünk. Az idei legfőbb újdonságokat, a Michelin Alpin 5-öst és a Goodyear UG9-est is teszteltük, utóbbi még az ADAC legújabb tesztjén sem szerepelt, ők ugyanis már olyan korán megcsinálták saját összevetésüket, hogy akkor még nem volt meg az új modell. A márkás téli gumik mellé az itthon szintén kelendő kevésbé neveseket és négyévszakosakat is tettünk, megnéztük, hogy mit tud egy átlagos használt gumi és azt is, hogy mit várhatunk az autón hagyott nyáritól.
Méréseink:
Fékút 120 km/óráról száraz aszfalton a Hungaroring célegyenesében
Fékút 60 km/óráról nedves aszfalton a Tanpálya locsolt pályáján
Fékút 40 km/óráról nedves műgyantán (a jéghez hasonló tapadású felületen) a Tanpályán
Kigurulás 15 km/órás tempóról a gördülési ellenállás vizsgálatára
Menetzaj 90 km/óránál
Kapaszkodóképesség nedves műgyantán: álló helyzetből mennyi idő alatt tesszük meg az első 30 métert?
Az abroncsokat elsősorban fékutak, valamint nedves műgyantán mutatott kapaszkodási képesség alapján vetettük össze. Vészfékeztünk a Hungaroring célegyenesében 130 km/órás tempóról. Indult a vészvillogó, dolgozott a vészfék-asszisztens. Abroncsonként ötször, azaz összesen 75 alkalommal játszottuk ezt el, hiszen az összes mérést ötször ismételtük, hogy a legjobb és a legrosszabb eredmények elhagyásával is értelmes halmazból tudjunk átlagot számítani. Mértünk gördülési zajt 90 km/óránál, az abroncsok gördülési ellenállását pedig 15 km/óráról nézett kigurulással vizsgáltuk. A tempókat természetesen nem a kilométeróráról olvastuk le, miként a fékutakat sem mérőszalaggal mértük. Gere Tamás, a BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék doktorandusza és immár kollégánk a GPS Aréna magas precizitású GPS-es műszereivel mért. Nemcsak száraz úton a célegyenesben, hanem a tanpálya területén nedves szakaszon is, ahol 60 km/óráról néztük a fékutakat. Legalábbis aszfalton. A jeges utat modellező nedves műgyantán azonban csak 40 km/óráról, magasabb tempóval érkezve egészen egyszerűen lecsúsztunk volna a pályáról, s a fékezést már a betonon kellett volna befejezzük. Balesetveszély abból sem adódott volna, a mérés viszont értékelhetetlen lenne.
Bár a mezőny idén egészen egyben van, vészhelyzetben akár egy-két méternyi fékút is döntő lehet. Míg száraz úton a 15 tesztelt abroncs átlagosan 6,8, nedves aszfalton már 7,3, vizes műgyantán 27,5 méteres fékutat adott.
Így aztán a 40 km/órás tempó az, ahol minden jellemzőt látunk. Nincs olyan abroncs, ami minden kategóriában a legjobb lenne, így bár érdekes, hogy száraz és nedves aszfalton is a Pirelli gumija lett a legjobb, nedves műgyantán az gyakorlatilag elvérzik, pontosabban annyit mondhatunk, hogy a mi tesztünkön, még éppen fagypont felett (időrendben az utolsók között mérve) az új téli gumik közül a legnagyobb fékutat adta. Több mint 10 méterrel nagyobbat, mint a legjobbnak számító (később, tehát hajszálnyit alacsonyabb hőmérsékleten mért) idei újdonság Goodyear UG9.
Nincs olyan gumi, ami mindenhol jó lenne, komoly különbségek a legnagyobb fékutat adó nedves műgyantán adódtak. Az ábrából jól látható, hogy utóbbin mennyivel nagyobb fékút szükséges már 40 km/órás tempóról is.
Jól látható, hogy száraz és nedves úton nincsenek vészesen komoly különbségek a gumik között, de azért a legjobb és a legrosszabb között száraz aszfalton is csaknem 5 méter a fékút-különbség 120 km/óráról. Ahol a legjobb Pirellivel már állt az autó, ott az utolsóként vizsgázóval még 34 km/órával robogott. Meglepően jól szerepelt, a második legjobb száraz úton fékezhetőséget adta a használt téli gumi, ám ez inkább az adott modell erényének tudható be, hangsúlyosabb, hogy a kínai Imperial Snowdragon az utolsó, a nyári gumi pedig már fagypont felett is rosszabbul vizsgázott, mint a téliek vagy akár a négyévszakosak.
Száraz úton is autóhossznyi különbség lehet a 120 km/órás tempóról fékezésnél az egyes abroncsok által adott fékutakban. Ahol a Pirellivel már állt az autó, ott a kínai Imperiallal szerelt még 34 km/órával gurult, 4,8 méterrel távolabb állt meg.
Hogy melyik abroncs hol jó, melyik útfelületen melyik abroncs a legjobb, azt táblázataink, illetve diagramjaink mutatják (az összes mért adat egyben le is tölthető), de az abroncsválasztáshoz leginkább az egyéni preferenciák alapján számolt tudásarány ad segítséget. Alkalmazásunk (a cikk végén) segítségével magad is megnézheted, hogy saját elvárásaidnak melyik gumimodell felel meg a leginkább. A mi összértékelésünkhöz 30-30%-ban vettük figyelembe a száraz úton mutatott fékutat, 15-15%-kal a nedves műgyantán mutatott fékezhetőséget és kapaszkodóképességet, valamint 5-5% jutott a mért zajnak és az üzemanyagfogyasztást befolyásoló gördülési ellenállásnak.
A mezőny zöme minimális lemaradást mutat a legjobbtól az összesített és súlyozott pontszámok alapján, de az egyes versenyszámokban komoly különbségek adódnak. A korosabb, illetve a négyévszakos abroncs kompromisszumos megoldás, a nyári gumi egyértelműen nem megfelelő télen.
A fenti súlyozás alapján alakult az összeértékelés sorrendje. Szándékosan nincsenek sorszámok, helyezések a táblázatban. Mert annyira szerények az abroncsok közötti összesített tudáskülönbségek, hogy inkább azt érdemes csak kiemelni, hogy az összes mért érték legjobbját 95%-ban éri el a Goodyear UG9. Kioszthatjuk neki a babérkoszorút, s a 93%-os Yokohama W.Drive V905 második helye is kihirdethető. A többiek között viszont már tényleg alig vannak különbségek. Egységesen 92%-os (a táblázatban természetesen további tizedesjegyek alapján csökkenő sorrendben szereplő) a Barum Polaris3, a Bridgestone LM001, a Firestone Winterhawk 3 és a Continental TS 850 is. Csekély lemaradással, 91%-os tudással szerepel a Michelin Alpin 5, a Hankook W442 és a Michelinhez tartozó Taurus 601 XL, valamint a Pirelli SnowControl 3. Az imént említettek mind jó gumik. Érdekesség, hogy szárazon és vizes aszfalton például és már említetten az összesített és súlyozott eredményei szerint a jók között utolsó Pirelli a legjobb, ugyanakkor a hazai telekben éppen az nagyon jól teljesíthet. Idén a Continental TS 850 és az új modellnek számító Michelin Alpin 5 műgyantán meglepően rosszul szerepelt. Magunk sem nagyon akartuk elhinni eredményeiket, ezért a nonstopgumival és a Tanpályával közös kupaktanácsban arra jutottunk, hogy belőlük még egy garnitúrányit megmérünk, s referenciaként összevetjük őket az idei legjobb Goodyear UG9-cel. Eredmény hamarosan.
Több mint kétszeres fékút nyári gumival − jégen ennyit számít a megfelelő abroncs már 40 km/órás tempóról fékezve is. Míg a Goodyear UG9-cel 22 méteren meg lehet állni, nyárival ilyen távon csak ötödével, 32 km/órára csökkent a sebesség.
Az viszont már most egyértelmű, hogy a tesztelt (10 éves, 2 mm profilmélységű) használt téli gumi, a négyévszakos Kleber Quadraxer és Debica Navigator, valamint a kínai Imperial kompromisszumos megoldás. A nyári gumi téli használata pedig rossz. A szezonnak nem megfelelő abroncs már fagypont felett és száraz aszfalton is az egyik legnagyobb fékutat adta, azzal 120 km/óráról 4,1 méterrel nagyobb fékúton állt meg az „exrendőrautó”. Azon a 4,1 méteren pedig akár két család vagy egy teljes óvodáscsoport élete is múlhat, a kínai Imperial lemaradása pedig ott még nagyobb, közel 5 méter. Megéri? Nedves aszfalton már 60 km/óráról is 2,3 méter a nyári gumi többlete, amúgy pont annyi, mint a Taurus 601 XL-é. Hiába Michelin-termék az is, azért érződik, hogy másodvonalas.
A folyamatosan locsolt, egységesen vizes aszfalton mért fékút sem mutatott komoly különbségeket, a mezőny kétharmada jól vizsgázott a fagypont közeli teszten. De a kínai Imperial itt is 3,5 méterrel nagyobb fékutat adott az itt legjobb Pirellihez mérten.
A legjelentősebb különbségek szokás és a fizika törvényei szerint nedves műgyantán adódtak, azaz az autósokat – nem meglepő módon – jeges úton érheti a legnagyobb meglepetés. Még egy jó nyári gumival is mintegy kétszer akkora (és a sebességgel hatványosan növekvő különbségű) a fékút, mint a legjobb télivel. Ismét csak azt tudjuk felhozni, hogy a tesztelt 195/65 R15 méretben egy garnitúra téli gumi ára (50-80 ezer Ft) nem más, mint egy casco biztosítás önrésze. És nem csupán egyszerű anyagi kár, emberi életek is múlhatnak rajta. Nem csak az a lényeg, hogy téli gumink legyen, hanem bizony az is, hogy lehetőség szerint a felhasználási körülményekhez leginkább illőt, az ott legjobban teljesítőt válasszuk. Míg egy jó gumival még éppen megállhatunk egy kilépő vagy későn észrevett gyalogos előtt, egy másikkal már elüthetjük (40 km/óráról fékezve jégen 1,5 méter a Goodyear UG9 előnye a második legjobb modellhez mérten is), míg egy nyári gumival bizony igen nagy tempóval, vélhetően halálos sérülést okozva gázolhatjuk el. A gumik ára nem mindig tudásukkal arányos, az alábbi táblázatban összértékelésünk szerinti sorrendben szerepelnek a tesztelt abroncsok a nonstopgumi.hu áraival.
A tesztelt 195/65 R15 méretű abroncsok árai:
Goodyear UG9 - 18 952 Ft
Yokohama W.Drive V905 - 16 900 Ft
Barum Polaris3 - 14 195 Ft
Bridgestone LM001 - 17 424 Ft
Firestone Winterhawk 3 - 15 596 Ft
Continental TS 850 - 19 299 Ft
Michelin Alpin 5 - 20 205 Ft
Hankook W442 - 15 509 Ft
Taurus 601 XL - 12 795 Ft
Pirelli SnowControl 3 - 18 946 Ft
Használt téli gumi - nincs adat
Kleber Quadraxer - 19 003 Ft
Debica Navigator 2 - 14 549 Ft
Imperial Snowdragon - 12 259 Ft
Használt nyári gumi - nincs adat
Azon talán lehet vitatkozni, hogy a mi tesztünkön felállt sorrend mennyire mérvadó, de a végleteken nem érdemes. Azt százalékos eredményeink is jól mutatják, hogy a mezőny zöme jól teljesített, az pedig már hó nélkül tesztelve is kijött, hogy a négyévszakos abroncsok nem az igaziak, a Debica Navigatoron ráadásul ugyanúgy nyomot hagyott a teszt, mint a kínai Imperial abroncson. Ezek már csak utóbbi kapcsán, de tudásuk miatt sem ajánlhatók. A legfontosabb üzenet pedig egyértelműen az, hogy a nyári gumi tesztünk szerint sem jó, már fagypont környékén, száraz aszfalton sem, de nedves úton, esetleg jégen pláne nem az. Amúgy lehet kalkulálni a tudásokkal és az árakkal." Az Autónavigátor oldalán szereplő alkalmazásban egy kattintás megjelölni, hogy az egyéni preferenciák szerint melyik tudás a legfontosabb, s rögtön kiderül, hogy annak melyik abroncs felel meg a leginkább.
Forrás: http://www.autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/teligumi-teszt_2014_ismet_15_garnitura_vallott_a_hungaroringen-13453
"Az új BestDrive szerviz nem csupán egy műhely, hanem egy hely, ahol az autósok teljes körű megoldásokat találnak. Az ügyfeleink biztonsága és elégedettsége számunkra a legfontosabb, ezért prémium szolgáltatásokkal é...
2024. October 03.Mostantól a Vidor utca 8. alatt várunk titeket, a saját telephelyünkön.
2024. September 16.Tekintse meg ünnepi nyitvatartásunkat!
2022. December 09.Fölényesen, 51 versenytársát megelőzve győzött a Continental PremiumContact™ 6
2018. April 19.Felkészültünk a szezonra, kibővített motorgumi választékunkkal szeretettel várjuk!
2018. March 21.A kosara jelenleg üres.